Arhivă pentru 22 ianuarie 2009

Dialog

Dialog pe un forum:

Dialog

Succes peste hotare

Mă întrebam de multe ori de ce românii se consideră “mai cu moţ” decât alţii, de ce românul deştept, inventiv şi descurcăreţ se scoate din situaţii problematice peste hotare. Cred că de fapt problema se pune altfel: reuşesc românii să facă anumite lucruri pentru că cei de dincolo nu se aştaptă de la cineva să le facă. Acolo ceamai mare parte a cetăţenilor obişnuiţi se bazează pe educaţia şi ideile inoculate de mici: nu ai voie să faci asta, nu e bine să faci astalaltă. De ce nu merge neamţul pe contrasens pe autostradă? Pentru că ştie că ia amendă şi pentru că nu e voie să o facă. Şi dacă nu e voie, există un motiv.

Vorbeam în Austria cu un proprietar de pensiune (austriac) care îmi povestea despre felul în care turismul generează extrem de mult profit în unele zone de acolo. Şi îmi spunea că i se pare normal să ofere servicii bune, să repare ceva în camere dacă se strică şi, într-un cuvânt, să facă totul ca la carte. Am întrebat ce se întâmplă dacă nu faci?  şi mi-a răspuns Cum să nu fac? De ce să nu fac? Am dedus că omul nu se gândeam măcar la posibilitatea de a nu oferi serviciile la standardul cerut. Sigur că nu este 100% valabil nici la ei, dar majoritatea probabil că gândesc aşa. Şi se vede.

Ski-pass-urile se vând pentru copii şi pentru adulţi, cu preţuri diferite. Nimeni nu le controlează, există un sistem electronic care citeşte informaţia de pe ele. L-am întrebat pe om ce se întâmplă dacă un adult ăşi ia un ski-pass pentru copii. Cum este descoperit? A făcut ochii mari şi mi-a replicat: De ce să îşi ia pentru copil? Dacă e adult, să îşi ia pentru adulţi! Am insistat şi am întrebat că dacă totuşi se întâmplă, ce se face în cazul ăsta? A căzut pe gânduri, a spus că nu şi-a pus problema asta, după are a revenit la întrebarea: de ce ar face cineva asta?

Asta contribuie la succesul nostru peste hotare, faptul că reuşim întotdeauna să îi surprindem pe ceilalţi cu chestii care îi siderează, lucurui la care nu se gândesc şi pe care nu le prevăd, pentru că li se par de neconceput. Şi apoi, vine românul şi spune Ce proşti sunt ăia de acolo, i-am făcut în doi timpi şi trei mişcări!