Gratuit, dar pe bani

Articolul 7, alineatul 1 din capitolul I al Legii învăţământului precizează Invatamantul de stat este gratuit. Am încercat să îi spun asta vecinului meu M, a cărui fată a intrat în clasa I la o şcoală (nu neapărat foarte bună) din Baia Mare. Şcoala 3, că aşa se ştiu în oraş, nu cupă numele de scriitori, poeţi ori gânditori sau filozofi pe care au ales să le pună pe frontispiciu. Tot din banii părinţilor, dar aia e o altă treabă.

Vine deci M. pe la mine aseară şi îl întreb: a început fata şcoala? La care ăsta zice necăjit că mai bine nu o începeam* . Adică, în prima zi de şcoală, când în mod normal tanti învăţătoare îi adună pe elevi, se joacă puţin cu ei, povesteşte, încearcă să reducă şocul primei zile de clasa I, doamna învăţătoare a stat 30 de minute cu copiii, după care a băgat părinţii în şedinţă. Şedinţă tehnică, la fel ca la fotbal, în care se stabileşte planul de bătaie şi organizarea: Bănele, tu faci aia, Surdule, tu faci aia, Bicfalvi, tu stai jos că nu ştii fotbal. La fel şi aici, fiecărui părinte i s-au trasat sarcini. Iar sarcinile comune au fost:

– cumărarea de computer pentru doamna învăţătoare, să le ia lecţiile de pe internet la copii (că numai pe internet se găsesc lecţii pentru copiii din clasa I)

– cumpărarea de scaune pentru copiii din clasă (şcoala a aşteptat venirea fix a acestei promoţii pentru a-şi înnoi mobilierul)

– cumpărarea de manuale şi caiete tip (doar din cele recomandate şi alese de învăţătoare, care însă nu le dă cu discount, deşi se cumpără vreo 25 prin intermediul ei)

– zugrăvirea sălii de clasă

– fondul şcolii şi al clasei. Deşi astea nu sunt interzise prin lege, ele sune pe bază de contribuţie voluntară. Adică fiecare dă cât vrea, cât poata şi dacă vrea. dar nu, aici s-a stabilit un plafon şi gata. Nimeni nu dă mai puţin, ci fix cât trebuie.

Stau acum şi mă întreb ca prostul: ce e gratuit aici? Faptul că elevul trage apa la budă sau faptul că aleargă în curtea şcolii? Că în rest trebuie plătit tot la şcoala de stat, unde învăţământul este gratuit şi finanţat de la buget. De la bugetul părinţilor.

 

* chestia cu vorbitul la plural în cazul copiilor mici este mortală. Vine părintele şi spune: avem deja doi dinţişori sau am învăţat să umblăm. Eşti om în toată firea şi abia acum îţi cresc dinţii sau înveţi să umbli? Mă enervează la culme forma asta de răsfăţ cretin. Aşa că o tai, puţin ceremonios: aţi făcut caca în scutec?

5 Responses to “Gratuit, dar pe bani”


  1. 1 Dojo Septembrie 16, 2009 la 11:07 am

    Astea is reminiscente sa zic asa. Invatatoarea mea, acum vreo 25 de ani, si-a facut pe barba noastra „upgrade” la perdele, covoare etc. in casa si s-a rezugravit/remobilat sala de clasa. Pe atunci nu erau compuri, dar gaseau dragele de ele cate un parinte care lucra „undeva” si se aprovizionau in sectorul ala. Fondul scolii/clasei era si pe atunci. Manualele insa veneau din partea scolii si sa mor daca nu erau mai bune, chiar daca alea de anii superiori erau groase si fara atatea poze ca astea de acum 😀

    Faptul ca individa are pretentii sa i se ia comp din banii copiilor dovedeste 2 chestii: ca e chiar atat de nesimtita si 2 ca in anul de gratie 2009 ametita inca nu are un comp acasa. Las-o in soarele ei de treaba. Sau o fi dorind un „cuadcor” pentru ala micu sa nu ii mai frizuie counterul, cine stie.

  2. 2 thcgirl77 Septembrie 16, 2009 la 11:52 am

    „cumărarea de computer pentru doamna învăţătoare, să le ia lecţiile de pe internet la copii” WATAFAK??? parintii sa`i ia computer personal la invatatoare, pentru acasa? are femeia aia ramasite de bun simt si decenta? asa vrea sa fie respectata, cand ea e o cersetoare?
    vorbitul la plural ma enerveaza si pe mine dar nah, pana nu o sa avem copii (cred ca nici tu n`ai) nu o sa stiu. poate o sa vorbim si noi ca tampitii asa, cine stie. sper sa nu.
    si cand am fost eu in scoala era fondul clasei si fondul scolii dar chiar la asa cheltuieli nesimtite nu am fost supusi. bancile din clasa in care am invatat in liceu au fost cumparate de parinti+de scoala o parte si acolo nu a comentat nimeni ca numai noi aveam ore in sala respectiva si aveam mare grija de banci, inainte erau niste vechituri cu cuie si aschii de iti rupeai pantalonii in ele.
    doamne, daca o sa fiu parinte, sa mor daca o sa ma pot abtine sa nu comentez daca voi fi pusa in asa situatie, sa iau computer la invatatoare…m`am revoltat, se vede?

  3. 3 lev darko Septembrie 16, 2009 la 5:30 pm

    inca putin si o sa ‘cumparam’ chiar si haine pentru doamna invatatoare ca sa arate bine in clasa… poate o sa-i ‘platim’ si factura la gaz ca sa aiba caldura cand se pregateste de scoala… nesimtire teribila…

  4. 4 Adrian O. Septembrie 16, 2009 la 10:22 pm

    @Dojo: da, pe atunci intrebarea de baza era unde lucreaza tata? Dar mama? A, la alimentara? Treci in prima banca :))
    @Mada: se vede ca te-ai revoltat, si pe buna dreptate. Si eu m-am revoltat ieri, desi nu trebuia sa dau bani. Si eu voi face gura cand voi avea copil si i se vor cere rahaturi absurde. Ma voi revolta. Deocamdata nu am copil.
    @lev: trebuie create toate conditiile pt bunastarea doamnei invatatoare 🙂

  5. 5 Khata Septembrie 20, 2009 la 7:44 pm

    Si eu am terminat la scoala 3 din Baia Mare. As fi curios cum o cheama pe doamna. Intereseaza-te daca poti si spune-mi :))


Lasă un răspuns

