Planificare

Cât ai avut venit lunar? 100k de dolari, şi acum dormi pe stradă? Cam asta se zicea ieri într-un documentar un broker de pe Wall Street (documentar difuzat de Antena 3, mi se pare). Aha, mi-am spus, nu doar românii sunt proşti. Adică cum, să ai 100.000 de dolari venit pe lună (sigur că din ăştia or mai scădea nişte impozite) şi să nu fii în stare să pui un ban la o parte ori să prevezi că odată dai cu curu’ de pământ?

Înţeleg că românii, în majoritate, nu economisesc pentru că nu prea au de unde, iar cei care ar avea de unde preferă să îşi ia maşină de două ori mai mare şi mai puternică decât a vecinului (pe rate ori leasing, evident), după care se scarpină după bani de CASCO şi la sfârşitul lunii le ajung banii, dar nu mai pun nimic la o parte. Dar mă gândeam că cineva care creşte şi este educat într-o cultură de piaţă, unde nesiguranţa jobului şi nevoia unei rezerve de bani sunt maxime, s-ar gândi şi la aşa ceva. Well…

8 Responses to “Planificare”


  1. 1 thcgirl77 Septembrie 15, 2009 la 11:16 am

    pai daca dai un tun si brusc ai multi bani ai impresia ca nu se mai termina si pe masura ce venitul creste, cresc si cheltuielile. e uman valabil, nu numai romanii sunt asa…

  2. 2 Adrian O. Septembrie 15, 2009 la 12:31 pm

    Ai dreptate, cresc şi cheltuielile. Nu şi creierul, din păcate 🙂

  3. 3 Dojo Septembrie 15, 2009 la 3:35 pm

    Faza cu cheltuielile o inteleg si eu. chiar cogitam ca in urma cu vreo 4 ani de pilda salariul meu era 70% din rata de leasing de acum (50% in cele fericite luni, 4 pe an) cand vine si casco-ul.

    Daca atunci aveam un buget personal de vreo 8/10 mil. (lei vechi) pe luna, acum am nevoie de vreo 3000 de lei pentru un trai decent (bani pe care din fericire ii fac). Exact instabilitatea asta financiara (mai ales ca mi-am pierdut recent jobul si traiesc acum exclusiv de pe ce produc ca designer) ma face acum sa fiu atenta cu banii. Folosesc un soft misto de „budgeting” pentru a vedea toate conturile si locatiile de bani (paypal, cont de euro, dolari, lei in banca, bani „cash” etc.) si studiez unde se pot reduce cheltuieli, cat produc in medie, cum pot optimiza unele chestii etc. Plus ca pun bani intr-un cont de „savings” in fiecare luna si incerc sa adun acolo niste sume decente, incat sa nu ajung „homeless” daca mai dau de niste 3-4 luni aride din pdv. al lucrarilor.

    Un individ scolit in astea (cum e nenea din poveste) nu are voie sa fie atat de idiot. Eu sunt aia ‘mana sparta’ si uite ca pana si eu incerc sa fiu mai eficienta si sa pierd mai putini bani aiurea.

    Oricat de mult cresc „pretentiile” bazat pe niste venituri, cred ca e bine sa ramanem totusi cu picioarele pe pamant. Veyron mi-oi lua cand am 50 de mil. euro in banca, momentan e bun si Opelul. Apartamentul este in mare nevoie de „improvement”, dar intai vreau sa imi fac niste sume de savings bune in banca, pentru a contracara orice surprize, dupa care sa incerc sa investesc pas cu pas in modernizarile in cauza. Ca nu crapa inca vreun an.

    Cam asa cred ca trebuie sa gandim …

  4. 4 Adrian O. Septembrie 16, 2009 la 9:20 am

    Da, Dojo, aşa ar trebui să gândim. Mă aştept de la tanti Maricica, croitoreasa, să puşte un credit ori să risipească banii pe care i-a primit în plus în două luni, pentru depăşirea normei. Dar un om cu şcoli…
    Chestia cu „savings account” e o idee pe care am aplciat-o şi eu de o vreme, de când am început să câştig puţin mai bine. Pe principiul că „nu se ştie niciodată ce aduce ziua de mâine” am început să pun câte un ban la o parte. Nu am avut nevoie să folosesc acel cont încă, lucru care mă bucură. Dar ştiu că dacă am nevoie vreodată de el, este acolo.

  5. 5 Dojo Septembrie 16, 2009 la 11:11 am

    Pai te gandesti pana la urma si la faptul ca vom avea (daca vom avea) o pensie de 2 lei. Pentru ca faza asta cu salarii minime declarate ne va musca odata de fund. Pensiile private pentru mine cel putin inca nu sunt o solutie, pentru ca din pacate vad des exemple despre cum altii iti „asta” banii si dupa aia spun senin „am investit neinspirat / e criza / shit happens” si ramai cu ochii in soare.

    Asa ca un cont in care sa pui acolo niste leuti (de preferat o anumita valuta) e chiar o idee buna. Poate mai scoti un leu cand te imbolnavesti (ca si sistemul medical este gratuit si la o operatie scoti lejer 2000 de euro sa acoperi „nevoile” personalului care cica te serveste dezinteresat), poate iesi intr-un concediu, poate chiar pica o castana buna de investit. Ai oricand pe ce sa pui mana, vorba alor mei 😀

  6. 6 thcgirl77 Septembrie 16, 2009 la 11:56 am

    dojo sistemul tau coerent de economisire l`a pus in umbra si in rusine pe al meu, care e semi-inexistent in sensul ca daca strang niste bani atunci apare un eveniment de trebuie sa`i dau…

  7. 7 Dojo Septembrie 16, 2009 la 1:50 pm

    O, stai linistita, ca si la mine e la fel 😀

    De cate ori apuc sa pun niste „coco” deoparte se intampla ceva. Partea misto este insa ca am pe ce pune mana sa zic asa, spre deosebire de acum cativa ani pe cand trebuia sa ne imprumutam de la cunoscuti cand shit happened.

    Am si eu un noroc al naibii la faze din astea. Ideea este insa ca nu doresc sa ma prinda zilele negre in fundul gol.

    Acum 2 luni de pilda am ramas ‘somera’. Si ia ceva timp si efort sa ma pun pe picioare pe businessul meu, asa ca acum trag tare si pun si cate ceva deoparte, pentru ca poate mai dau de niste luni „aride” si am foarte pus-o. In momentul in care nu mai este cine sa iti dea un salariu in fiecare luna, sa vezi ce responsabil devii 😀

  8. 8 Adrian O. Septembrie 16, 2009 la 10:13 pm

    Intotdeauna apar lucruri neprevazute care tind sa dea lovituri contului de economii 🙂


Lasă un răspuns

